Een interessante vraag! Arend Ardon sprak op Next Learning 2018 over nieuwe vormen van samenwerken en (persoonlijk) leiderschap waarmee je vernieuwing ontketent in organisaties. In deze blog neem ik je mee in de drie belangrijkste lessen uit de keynote van Arend Ardon.
Stap 1: Het begint bij de mindset
De mindset bepaalt het succes van vernieuwing. Dit geldt voor de individuele medewerker én voor de organisatie als geheel. In zijn keynote benadrukt Arend Ardon dat aannames bepalen hoeveel ruimte vernieuwing krijgt. Daarmee bepalen aannames ook het succes van de vernieuwing. Aannames zijn gebaseerd op overtuigingen, normen en waarden die mensen in de organisatie zich vaak onbewust aannemen. Aannames zijn op allerlei niveaus in de organisatie zichtbaar, ook in de directiekamer. Ter illustratie toont Arend een voorbeeldgesprek dat zich in veel directiekamers in Nederlands kan afspelen. De aanname die de directie uit dit voorbeeldgesprek heeft, is: ‘we moeten een plan maken om de vernieuwing in goede banen te leiden’. Het publiek van Next Learning noemt een aantal overtuigingen op die hieraan ten grondslag kunnen liggen: de vernieuwing wordt gestart door het management, de medewerkers kunnen zelf geen plan maken en medewerkers hebben het management nodig om de vernieuwing in goede banen te leiden. Wanneer de aannames de ruimte bepalen die vernieuwing krijgt, is de kans op succes in dit voorbeeld klein. (On)bewust zeggen deze aannames dat medewerkers geen initiatief kunnen nemen en dat een plan vanuit het management de oplossing is. Hoe groot is de kans dat medewerkers komen met initiatieven en buiten de gebaande paden denken? Juist! Die kans is heel klein. In veranderende organisaties helpt het om aannames te doen die bijdragen aan vertrouwen en die geloven dat vernieuwingskracht overal in de organisatie aanwezig is.
Stap 2: Kom in actie
Op basis van een fragment uit de film Pay it Forward illustreert Arend welke 5 aandachtspunten je helpen om vernieuwing van de grond te krijgen.
- Begin vanuit leiderschap. Je neemt iets waar je ontevreden over bent en je besluit om de uitdaging aan te gaan. Met jouw besluit creëer jij ruimte voor vernieuwing.
- Vernieuwing begint bij iemand die ergens in gelooft. In het filmfragment is het Trevor die de wereld een stukje mooier wil maken en daar heilig in gelooft. Dit geloof zorgt voor een ongekende gedrevenheid om te onderzoeken hoe zijn idee realiteit kan worden.
- Start zelf de verandering. In het fragment zegt Kevin Spacey “the realm of possibilities exists in each of you”. Op het gedrag van anderen heb je geen invloed, wél op je eigen gedrag! Dus maak geen plannen om anderen te veranderen maar start zelf de verandering.
- Verzamel mensen om je heen die mee willen en de energie voelen. Verzamel een groep mensen om je heen die enthousiast zijn over je idee en daaraan mee willen werken. Met een groep ambassadeurs om je heen hoef je het niet alleen te doen. Wellicht een goed moment voor deze oneliner: alleen ga je snel en samen kom je verder.
- Maak successen zichtbaar. Deel ervaringen, vier successen en vertel ze in de vorm van verhalen. Door het delen van verhalen trek je weer nieuwe mensen aan en dit helpt bij het verspreiden van het vuurtje.
Stap 3: Verspreid het vuurtje
Je hebt de juiste mindset te pakken en je hebt vernieuwing met succes op gang geholpen. En hoe nu verder? Hoe vertaal je deze ‘lokale’ leerervaring naar organisatie breed leren? Als je het organisatie denken wilt vernieuwen dan moet je nieuwe gedachtes en denkpatronen door de organisatie verspreiden. Arend raadt aan om hiervoor het sociale netwerk in jouw organisatie te benutten en refereert aan een blog van Koen Janssen. Koen heeft casestudies gedaan en hieruit blijkt dat 5% van de mensen 70% van de veranderkracht hebben. Die 5% danken hun veranderkracht aan het onderhouden van relaties met hun collega’s. Ze hebben een belangrijke positie in het informele netwerk. Het zijn niet de managers die op papier de meeste invloed hebben. Het zijn de mensen die met je in gesprek gaan en waar je naar wilt luisteren. Dus aan jou de uitdaging! Breng het sociale netwerk van jouw organisatie in kaart en vindt die 5%.
Rol van de learning professional
En waar zit nou de learning professional in dit plaatje? De learning professional helpt de organisatie verder door collega’s bewust te maken van aannames binnen de organisatie en samen met de business stagnerende patronen te kraken. Daarnaast zit een deel van het succes van de vernieuwing in de consistentie van de interventies die een organisatie inzet tijdens de verandering. Als voorbeeld noemt hij een bedrijf dat als payoff heeft: innovation is in everything we do. Arend sprak op een van hun maandelijkse inspiratiesessies. Hij merkte op dat de sessies over verschillende onderwerpen gingen, maar elke maand dezelfde opzet hadden. Hij vroeg aan de organisatie: maak je dan waar wat je nastreeft? Nee, natuurlijk niet! En vervolgens ging de hele sessie op z’n kop. De rol van de learning professional in de organisatie is om de organisatie scherp te houden en op te merken wat inmiddels ‘gewoon’ is geworden zodat de boel in beweging blijft!
Hoe zit het met jouw veranderkracht?
Kan jij patronen waarnemen, stagnerende patronen onderscheiden van patronen die bijdragen aan het beoogde doel én stagnerende patronen bespreekbaar maken zodat jij samen met jouw collega’s dit patroon kraken? Goed bezig! Je hebt veranderkracht. Kan je nog meer leren op één van de punten? Bedenk dan eens wie je hier verder mee kan helpen en ga experimenteren.
Over de auteur: Annemiek
Annemiek helpt leidinggevenden om het beste uit hun team te halen. Als klein meisje was ze al gefascineerd door groepsdynamiek en inmiddels heeft ze hier haar werk van gemaakt. Ze begeleidt teams naar een samenwerking met meer plezier én resultaat.
Altijd als eerste op de hoogte
Ik deel regelmatig mijn persoonlijke verhaal en tips hoe je nog meer kan halen uit de samenwerking met je team. Vind je het leuk een seintje te krijgen als er een nieuwe blog online staat? Laat je gegevens achter en ik stuur je als eerste een bericht!
Oh ja, je gaat hiermee ook akkoord met de privacyverklaring