Herken je de volgende situatie? Je zit in een gesprek en denkt: snapt hij nou echt niet wat ik bedoel? Volgens mij komt mijn boodschap niet aan… Eens even denken hoe kan ik het nog duidelijker vertellen… en je geeft nog wat inhoudelijke verduidelijking. Het gesprek is klaar, je gaat allebei weer aan de slag. Vervolgens blijkt dat je allebei wat anders hebt begrepen en dat er toch sprake is van miscommunicatie. Hoe kan dit toch? Een handigere vraag is: hoe verklein ik de kans op miscommunicatie? 

Recent volgde ik de training Process Communication bij Process Communication Nederland. Ik leerde meer over de verschillende persoonlijkheidstypes, met welke verschillende filters je naar de wereld kunt kijken en welke verschillende behoeftes hierachter zitten. Ik oefende met verschillende manieren waarop je een zelfde boodschap kan brengen en hoe anders dit overkomt. Heel concreet betekent dit: stem de woorden die je gebruikt af op iemands filter en zorg dat je lichaamshouding en zinsopbouw passen bij de ontvanger. 

Het lijken open deuren maar ik heb mogen ervaren hoe snel je in je eigen voorkeur vervalt en hoe dat soms totaal niet aansluit bij de ander.

Dus! Even aansluiting zoeken aan het begin van een gesprek helpt je om écht verbinding te maken voordat je de inhoud ingaat. De kans op miscommunicatie is zo veel kleiner. Merk je tijdens het gesprek dat er ruis ontstaat? Tune dan weer even in op het communicatiekanaal van de ander en zorg dat er weer verbinding is.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Herken je het voorbeeld uit het begin van dit artikel? Wat is jouw ultieme tip om de kans op miscommunicatie te verkleinen?

Over mij - jouw droomteam

Over de auteur: Annemiek

Annemiek helpt leidinggevenden om het beste uit hun team te halen. Als klein meisje was ze al gefascineerd door groepsdynamiek en inmiddels heeft ze hier haar werk van gemaakt. Ze begeleidt teams naar een samenwerking met meer plezier én resultaat.