5 Tips om aanspreken makkelijker te maken - Annemiek van Poppel

5 Tips om aanspreken makkelijker te maken

Hoe vaak zit je in een vergadering en zie je diezelfde collega telkens wegkruipen achter zijn laptop of telefoon? Of zit je in een overleg en merk je dat je collega zich niet heeft voorbereidt. Door niet 100% aanwezig te zijn bereik je niet het doel dat het overleg heeft. En grote kans dat jij met een onvoldaan gevoel naar buiten loopt. Zonde van je tijd, toch? Je had ook heel veel andere dingen kunnen doen in deze tijd. Ik ben benieuwd: Hoe vaak zeg jij hier iets van? Ik kom dagelijks leiders tegen die het lastig vinden om anderen aan te spreken op hun gedrag. Gedrag dat niet bijdraagt aan een constructieve samenwerking.

Wat aanspreken lastig maakt
Wanneer we kijken naar het menselijk brein, dan is het heel logisch dat we aanspreken lastig vinden. Aanspreken is iets wat lijnrecht tegenover onze impulsen staat. Onze impulsen geven ons het volgende in:

  • zorg dat je bij de groep hoort;
  •  zorg dat je empathisch overkomt;
  •  ik wil het nu gezellig hebben met deze mensen.

Vaak hebben we gedachten die ervoor zorgen dat we naar onze impulsen luisteren. Welke van de volgende gedachten heb jij ook wel eens?

  • De sfeer wordt er niet beter op wanneer ik me nu uitspreek. Misschien beter als ik nog even wacht…
  • Vinden ze me nog wel aardig als ik me uitspreek?
  • Straks kill ik alle motivatie bij mijn teamleden…
  • Als je het gesprek uitloopt, dan pas weet je wat je had willen zeggen.

Onze gedachten en impulsen zitten vaak in de weg om iemand aan te spreken. Logisch dus dat het in veel gevallen makkelijker is om je mond te houden. Maar kloppen deze gedachtes en beweringen ook? Graag laat ik je zien wat het oplevert wanneer je wel in gesprek gaat met je team. 

Waarom het loont om in gesprek te gaan met je team
De mate waarin je richting je doel beweegt is een optelsom van het gedrag dat je team vertoond. Kort gezegd is er helpend en niet-helpend gedrag. Helpend gedrag is gedrag dat je team helpt in de richting van resultaat. Denk hierbij aan:

  • Vragen stellen wanner je iets niet begrijpt.
  • Je voorbereiden op en 100% deelname aan een overleg.
  • Uitspreken wat je van elkaar nodig hebt om je rol goed te kunnen vervullen.

Voorbeelden van niet helpend gedrag zijn:

  • Passieve non-verbale houding tijdens een overleg. Denk aan achterover leunen, wollig taalgebruik.
  • Afspraken niet nakomen.
  • Of in je telefoon kruipen tijdens een overl

Wanneer je team een zesje levert terwijl je eigenlijk een 11 wilt scoren dan heb je teamleden nodig die maximaal ‘aan staan’ en gedrag vertonen waarmee zij vanuit hun rol een maximale bijdrage leveren aan jullie teamdoel. Het succes van je team kan je voorspellen wanneer je een optelsom maakt van helpend en niet-helpend gedrag. Dit bepaalt uiteindelijk de snelheid waarmee jij vooruit beweegt.

5 tips voor jou als leider
Jij als leider van het team kan het verschil maken door gedrag bespreekbaar te maken. Maar hoe doe je dat nou? Hoe tackel je die eerste impuls en hoe manage je je eigen gedachten hierover? En hoe breng je dat op een manier dat het gedragen wordt door je team? Hieronder volgen 5 tips om aanspreken makkelijker te maken.

1.    Pak het minder persoonlijk  

Wat ik vaak zie is dat het aanspreken op gedrag wordt ervaren als kritiek op een persoon. Dat is niet het doel van aanspreken. Het doel is om een beter resultaat neer te zetten als team. Het helpt om bij jezelf te onderzoeken hoe jij aankijkt tegen aanspreken, feedback geven en kritiek. Als je je bewust wordt van jouw overtuigingen, gedachten en gevoel bij dit onderwerp dan neem je voor jezelf jouw drempel weg die nog in de weg zit om in gesprek te gaan met je team. Wanneer het je lukt om feedback niet te voelen als kritiek dan heb je ruimte om de boodschap te ontvangen én wordt het makkelijker om met je collega’s in gesprek te gaan.

2.    Zorg dat je allemaal hetzelfde grote plaatje ziet.

Je zit in een team omdat je met elkaar iets wil neerzetten. Voor een sportteam is dat een prestatie. Voor teams in een organisatiecontext is dat heel duidelijk: een doel verbindt een team en is de reden dat je bij elkaar bent. Hoe concreet is dit doel? In praktijk zie ik dat er maar weinig teams zijn waarvan de teamleden los van elkaar kunnen benoemen wat het teamdoel is. Daar zit je eerste winst: zorg voor een kraakhelder doel voor jou én je team.

3.    Bepaal wat je van elkaar nodig hebt om dit doel te halen.

Wanneer je doel scherp is, helpt het om te bepalen met elkaar wat jullie nodig hebben om dit doel te bereiken en wat jullie belangrijk vinden jullie samenwerking. Wanneer je dit vertaalt naar super concrete gedragingen heb je als leider ook een heel duidelijk kader waarover je met je team in gesprek kan.

Een voorbeeld:

Een team dat ik onlangs begeleidde had 12 teamleden waarvan er 4 senior en 4 junior teamleden en 4 teamleden die korter dan 1 jaar bij de organisatie werkte. In dit team lag veel druk op de senior teamleden. Zij kregen heel veel vragen én tegelijkertijd lag er een prestigeproject bij dat team wat de senior teamleden ook veel tijd kostte. Wat er gebeurde, is dat de senior teamleden zich steeds meer afzonderden om hun eigen werk goed te kunnen doen. De nieuwe en junior collega’s hadden een boel vragen en stelden deze niet meer omdat ze voelde dat er geen ruimte meer was. Dit is allebei niet helpend gedrag dat misschien op korte termijn wel zorgt voor een goede afronding van het project. Maar de dagelijkse werkzaamheden werden niet goed gedaan. Tijdens een teamsessie spraken de teamleden naar elkaar uit hoe zij tegen deze situatie aankeken. Er kwam een gesprek waarin teamleden aangaven wat zij nodig hadden, voor zichzelf en van elkaar. De junioren gaven aan de mogelijkheid te willen om vragen te stellen en te sparren. De senioren wilde deze begeleiding graag geven, maar ook regie houden op hun eigen agenda. Er werd afgesproken dat junioren alle vragen stelde die ze wilde stellen en dat wanneer de senioren geen ruimte hadden, dat ze dat zeiden en ook een voorstel deden wanneer het wel uitkwam. Een super simpele oplossing, maar die je wel even moet afspreken met elkaar.

4.    Geef sturing aan jullie gesprek.

Tijdens een gesprek gebeurt er van alles: er wordt inhoud besproken mensen voelen hier van alles bij en vinden hier dingen van. Maar niet alles wordt gezegd! Het helpt wanneer je jouw spier traint om ‘tussen de regels door te luisteren’. Goed nieuws: Dit is minder ingewikkeld dan het klinkt! Er zijn een aantal simpele gespreksvaardigheden die je helpen om ‘tussen de regels door te luisteren’. Grote kans dat je deze vaardigheden al kent en toepast. Mijn ervaring is dat het vaak een kwestie is van oppoetsen en weer even actief gaan gebruiken.

5. Oefenen, oefenen, oefenen

Sturing geven aan een gesprek is een vaardigheid. Net als fietsen kan je dat niet in één keer. Blijf dus oefenen! De eerste keer gaat het onwennig, de tweede keer misschien ook nog. Maar als je hier tijd voor vrijmaakt en jezelf hierin traint zal je een betere leider worden. Het helpt je om sturing te geven aan je team zonder dat het gedoe oplevert.

Smaakt dit naar meer?
Inspireert deze blog je en wil je hier verder mee aan de slag? Laat dan je mailadres achter en ik stuur je 5 praktische tips om hier verder mee aan de slag te gaan. Wanneer je deze tips toepast, creëer je duidelijkheid voor jezelf en je team waardoor het voor jou makkelijker wordt om te sturen. Vul je gegevens in en je ontvangt de eerste tip direct in je mailbox. 

Altijd als eerste op de hoogte
Ik deel regelmatig mijn persoonlijke verhaal en tips hoe je nog meer kan halen uit de samenwerking met je team. Vind je het leuk een seintje te krijgen als er een nieuwe blog online staat? Laat je gegevens achter en ik stuur je als eerste een bericht!

Oh ja, je gaat hiermee ook akkoord met de privacyverklaring

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen